موتور جستجو یاندکس

یاندکس چیست و چرا باید به سئو سایتتان در این موتور جستجو یاندکس اهمیت داد؟

این مهمترین سوال افرادی است که برای بار اول با نام موتور جستجو یاندکس مواجه میشوند.

یاندکس چیست؟؟

موتور جستجو یاندکس

یاندکس شرکت فناوری روسی است که به دلیل ایجاد موتور جستجو یاندکس شناخته شده است. یاندکس دومین موتور جستجو بزرگ روسیه است. طبق آمار statconunter، یاندکس 39.6% از سهم بازار روسیه را در مقایسه با 57.9% گوگل در ژوئیه 2020 داشت.

یاندکس بزرگترین شرکت فناوری در روسیه است و انواع مختلفی از محصولات و خدمات را ارائه میدهد. ایت شرکت به داشتن بزرگترین موتور جستجوی روسی معروف استف اما در حوزه های دیگر مرتبط با فناوری و اینترنت نیز دخالت دارد.

موتور جستجو یاندکس در ابتدا فقط در روسیه در دسترس بود، اکنون یک نسخه انگلیسی زبان به ادرس yandex.com وجود دارد.

یاندکس به عنوان یک شرکت فناوری در این موارد نیز معروف است:

  1. خدمات ایمیل از طریق yandex.mail
  2. تبلیغات آنلاین
  3. تجزیه و تحلیل برنامه
  4. ماشین های خودران
  5. دستیار صوتی به نام آلیس (Alice)
  6. تاکسی گرفتن از طریق yandex.Taxi (با همکاری uber )
  7. مدیریت اطلاعات
  8. دسترسی به نقشه ها از طریق yandeex.Maps
  9. موتور جستجو یاندکس yandex
  10. پخش موزیک
  11. هوش مصنوعی
  12. و…

یاندکس در جایگاه یک موتور جستجو

در موتور جستجو یاندکس یک نوار جستجو وجود دارد که کاربر به سادگی عبارن جستجو ی خود را وارد میکند، enter را میزند و سپس دسته ای از نتایج ظاهر میشود. یاندکس مااند اکثر موتور های جستجو اصلی دیگر کار میکند ولی تفاوت هایی نیز دارد.

تفاوت موتور جستجو یاندکس با گوگل

یاندکس بیشتر از گوگل بر سئو منطقه ای و محلی تاکید دارد. جستجوهای وابسته به جغرفیایی را اجرا میکند که فقط وب سایت های یک منطقه خاص را نشان میدهد. به این معنی که افراد در مکان های مختلف نتایج مختلفی را برای جستجو یک عبارت بدست می آورند. رتبه بندی مشال محلی آسان تر است، تلاش برای رتبه بندی یک وب سایت در سطح ملی احتمالا چالش برانگیزتر خواهد بود.

رفتار کاربران مانند مدت زمانی که او در یک وبسایت سپری میکند، فاکتور اصلی رتبه بندی برای یاندکی است. اگر چه گوگل نیز این موضوع را در نظر میگیرد، اما یک عامل مهم برای رتبه بندی خوب در یاندکس است. برای عملکرد خوب در رتبه بندی، صفحات باید برای هدف جستجو سئو شوند. ایجاد محتوای مرتب و بسیار جذاب نیز برای افزایش ماندن کاربر در وبسایت ضروری است.

در مقایسه با گوگل، بک لینک ها یک ویژگی رتبه بندی قوی در یاندکس نیستند!!!!!!! در حالی که لینک بیلدینگ هنوز مهم است، و بیشتر در مورد انتقال ترافیک ارگانیک مرتبط به سایت شما مهم است نه اثبات اعتبار و یا قابل اعتماد بودن وب سایت شما.

تغییرات در رتبه بندی اغلب زمان بیشتری برای طاهر شدن دارند. به طور کلی، سایت ها با سرعت کمتری نسبت به گوگل خزنده میشوند. وقتی نوبت به مشاهده یئو رتبه بندی و پیشرفت کلی میرسد، به کمی صبر نیاز دارید.

محتوای صفحه تازه برای یاندکس اهمیت بیشتری دارد. افزودن محتوای جامع و مرتبط یک تاکتیک ضروری در یاندکس است.

سن دامنه و تاریخ ایجاد، نخش مهمی در رتبه بندی خوب در یاندکس دارند. اغلب دامنه شما باید قدیمی تر باشد و نمونه های زیادی از محتوای ارزشمند اخیر داشته باشد تا بتواند رتبه خوبی داشته باشد.

موتور جستجو یاندکس ابزار های وب مستر کمتری نسبت به گوگل دارد. خطاهایی مانند استفاده زیاد از کلمان کلیدی توسط یاندکس بسیار جدی تر گرفته میشود.

چرا یاندکس در روسیه محبوب شده است؟

محبوبیت یاندکس به دلیل این واقعیت است که به طور خاص برای زبانی روسی طراحی شده است. موتور جستجو یاندکس این توانایی را دارد که که زبان را تفسیر کند و نتایج تستجوی مرتبط را به گونه ای ارائه کند که گوگل نمیتواند. محبوبیت موتور جستجو یاندکس وقتس بیشتر شد که در سال 2017 تلفن های اندرویدی روسی تصمیم گرفتند دیگر از موتور جستجو گوگل به عنوان موتور جستجو پیش فرض استفاده نکنند. انتخابی برای تنظیم یاندکس به عنوان موتور جستجوی پیش فرض وجود دارد و بسیاری از کاربران این کار را انجام میدهند.

چرا باید وب سایت شما سئو یاندکس را رعایت کند؟

سئو در ساندکس

در حالی که دستیابی به استراتژی سئو گوگل همیشه باید در الویت باشد، بهینه سازی صفحات وب شما برای یاندکس باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما از منابع خاصی میشود. اگرچه ممکند است قبلا نام یاندکس را نشنیدع باشید، اما در حال حاظر پنجمین موتور جستجوی محبوب در جهان است. حتی اگر اکثریت استراتژی سئوی شمارا تشکیل ندهد، باز هم ایده خوبی است که یتندکس و سایر موتورهای جستجو را نیز در نظر بگیرید.

چرا یاندکس

چرا باید محتوایتان برای ساندکس سئو شود:

1. بازار روسیه را هدف در نظر بگیرید

اگر میخواهید بازار روسیه را هدف در نظر بگیرید، سئو صفحات خود یاندکس به شما کمک میکند تا به مخطبان هدفتان دسترسی پیدا کنید. رتبه بندی خوب در یاندکس باعث میشود محصول یا خدمات شما در روسیه بیشتر دیده شود.

2. یاندکس در مناطق دیگر محبوب است

در حالی که یاندکس عمدتا در روسیه استفاده میشود، در کشورهای دیگر مانند بلاروس، قزاقستان، ترکیه و اوکراین نیز یک موتور جستجوی محبوب است. نه تنها میتوانید روسیه را هدف قرار دهید، بلکه میتوانید صفحات وب خود را برای دسترسی به کاربران سایر کشور ها نیز سئو کنید. محبوبیت یاندکس در کشورهای خارج از روسیه همچنان در حال افزایش است.

3. یاندکس اکنون به عنوان یک نسخه انگلیسی با پسوند com. می آید

یاندکس در ادامه رشد خود از کشور روسیه، یک سایت com. برای افزایش مخاطبان انگلیسی زبان ایجاد کرد. محبوبیت روز افزون یاندکس و رشد مداوم به این معنی است که باید برخی از تاکتیک های هدفمند سئو را در نطر بگیرید تا صفحات وب سایت شما شروع به رتبه بندی در نتایج این موتور جستجو کنند. سئو برای یاندکی بر خلاف گوگل نیاز به فرآیند فکری متفاوت و استفاده از استراتژی های مختلف سئو دارد.

چگونه محتوا را برای یاندکس سئو کنیم؟

یاندکس

در حالی که سئو برای یاندکی با گوگل متفاوت است، برخی از فرآیندها با یکدیگر یکی هستند و برای رتبه بندی سایت شما در سایر موتورهای جستجو نیز مفید خواهد بود.

1. در مورد لوکیشن ها دقت کنید

یاندکس نسبت به سایر موتور های جستجو همایت بیشتری به لوکیسن شما میدهد.

جستجوها برای یاندکس به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. جستجوها وابسته به جغرافیا بر محصولات یا خدماتی منمرکز میشوند که بومی شازی شده اند و به مکان و محیط وابسته اند.
  2. جستجوهای مستقل از موقعیت جغرافیایی نتایج جستجویی را ارائه میدهند که میتواند برای هر کسی، صرف نظر از مکان، مفید باشد.

2. پادشاه محتوا است

اگر چه محتوا تقریبا در همه موتورهای جستجو، از جمله گوگل، پادشاه است، اما یاندکس اهمیت محتوا را به سطح بالاتری میبرد. مانند سایر موتورهای جستجو، یاندکس به محتوایی که مرتبط ترین و جامع ترین پاسخ ها را به پرسش های جستجو ارائه میدهد، پاداش میدهد. بهترین راه برای استفاده از این امر به نفع خود، این سات که به طور مداوم محتوای اصلی و ارزشمندی را ایجاد کنید که برای مخاطبان مفید باشد. همیشه انسان ها را در الویت قرار دهید و موتور های جستججو را در درجه دوم قرار دهید. این کار به شما میکند محتواب مرتبطی ایجاد کنید که در نهایت رتبه بهتری را کسب خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که یاندکس به ویژه در مورد محتوای تکراری و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ( keyword density ) سختگیر است. الگوریتم هایی نیز برای شناسایی محتوای اسپم یا متنی که به وضوح از جاهای دیگر کپی شده است، وجود دارد. در حالی که گوگل نیز جریمه هایی را برای این تخلفات تعیین میکند، به نظر میرسد حساسیت نسبت به این تخلفات در یاندکس بیشتر از سایر موتورهای جستجو باشد.

3. توضیحات متا را در الویت اول قرار دهید

در حالی که گوگل داده های متا را در نظر میگیرد، یاندکس آن را بسیار جدی میگرد. رتبه بندی خوب در موتور جستجو به این معنی است که عنوان صفحات، توضیحات متا، تگ های متعارف، URL هاو تگ های توضیحات دقیقا درست باشند. این جزئیات دقیق برای رتبه بندی خوب در موتور جستجو کلیدی هستند. اطمینان حاصل کنید که هر قطعه مرتبط و دقیق است. به همین ترتیب، نباید هیچ اطلاعات تکراری وجود داشته باشد که یاندکس بتواند آن را جریمه کند.

4. سایت خود را برای موبایل سئو کنید

مانند گوگل، یاندکس نیز به محبوبیت فرایند جستسجو موبایل پی برده است. به همین دلیل ، صفحات وب باید برای یک تجربه تلفن همراه یکپارچه، سئو شوند. بخشی از این به معنای اطمینان از اینکه زمان بارگذاری صفحه سریع است و صفحات وب به گونه ای قالب بندی شده اند که به راحتی به صفحه نمایش گوشی هوشمند ترجمه شوند.

5. تجربه کاربری با کیفیت بالا

شاید مهمترین عامل رتبه بندی یاندکس تجربه کاربر و مدت زمان ماندن مخاطبان در سایت شما باشد. ایجاد صفحات وب سایت با طراحی شهودی، و برند سازی واضح و محتوای جذاب، بهترین راه ها برای افزایش تجربه کاربر در سایت شما است.

اگر صفحات وب سایت شما در هر یک از این دسته بندی ها کوتاهی کند، بازدیدکنندگان شما به احتمال زیا به سراغ serp ها رفته و به دنبال صفحه وب سایت دیگری میگردند.

تجربه کاربری ضعیف مستقیما به نرخ پرش بالا مرتبط است که بر رتبه بندی بد شما در نتایج موتورهای جستجو تاثیر مستقیم دارد. بهبود تجربه کاربری شما تاثیر مثبتی بر رتبه بندی شما خواهد داشت و صفحه وب شما را هم در یاندکس و هم در سایر نتایج موتورهای جستجو تقویت میکند.

نتیجه گیری

در اینجا سعی کردیم شما را با موتور جستجوی یاندکس اشنا کنیم. در حالی که موتور جستجو یاندکس متفاوتی نسبت با گوگل دارد، ولی سئو آن تفاوت چندانی با بقیه موتور های جستجو ندارد. اگر چه یاندکس بر روی یک سری از فاکتو ها تاکید بیشتری کردی است، اما اهمیت دادن به آن ها باعث میشود که سایت شما رتبه سئو خوبی در بقیه موتور های جستجو پیدا کند.

اگر دنبال فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی و طراحی سایت به خصوص در سال 1401 هستید و میخواید در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشید میتوانید با شماره 03432472894 ارتباط داشته باشید و با شرکت رایان سپهر ماهان تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی ما بهرهمند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *