اشتباهات رایج مدیران در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی


شركت رقیب به‌تازگی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز كرده است. پس ما هم همان اقدام را انجام دهیم تا از رقیب عقب نمانیم. میزان بودجه سالانه نشان می‌دهد كه می‌توانیم با اندازه X تبلیغ كنیم. در واقع این روالی است كه مدت‌ها به همین شكل بوده …

شركت رقیب به تازگی فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز كرده است. پس ما هم همان اقدام را انجام دهیم تا از رقیب عقب نمانیم. میزان بودجه سالانه نشان می دهد كه می توانیم با اندازه X تبلیغ كنیم. در واقع این روالی است كه مدت ها به همین شكل بوده و شكایتی هم صورت نگرفته، پس به همین روش، كار خود را ادامه می دهیم. اخیرا شركت، نیروی جدیدی (مدیر اجرایی، مدیر بازاریابی ، مدیر برند، گرافیست، نیروی تبلیغات ی) استخدام كرده است. پس ضروری است به منظور بهبود شرایط فعلی، افكار تبلیغات ی تازه ای را در شركت جاری كنیم.تمام رویكردهای فوق، اشتباه هستند! حتی در بعضی موارد اتخاذ چنین تصمیماتی می تواند اوضاع را بدتر كند. اجازه دهید تا هر یك از این اشتباهات، مورد به مورد بررسی شود.

فروش شركت پایین است! پس باید كمی تبلیغ كنیم !

كاملا منطقی است تا زمانی كه مردم چیزی در مورد محصول یا خدمات شما نشنیده اند یا ذهنیت بدی نسبت به آن دارند، به سمت آن نخواهند رفت. اگر به اندازه كافی در رسانه ها سرمایه گذاری كنید تا در میان همهمه سایر شركت ها برجسته شوید و همچنین پیشنهادات مطلوبی برای

مشتری ان داشته باشید، در آن صورت است كه تبلیغات می تواند آگاهی مردم را نسبت به شركت افزایش دهد و نگرش آنان را نسبت به شما بهبود بخشد.اما نخستین گام این است كه دریابید چرا فروش تان در سطح پایینی قرار دارد.

اگر علت

فروش پایین شركت این است كه در زمانی قرار دارید كه معمولا مشتری ان خرید نمی كنند، بهتر است كه منابع مالی خود را حفظ كنید و زمانی این منابع را خرج كنید كه مشتری ان آماده خرید هستند. به عنوان مثال شما می توانید بودجه بالایی برای تبلیغ لباس مخصوص شنا در بهمن ماه صرف كنید و مقداری هم فروش داشته باشید، ولی مناسب تر است كه تا اواسط بهار صبر كنید. اغلب كسب و كارها نقطه اوجی دارند كه در آن زمان این احساس وجود دارد كه زمان مناسب تری برای افزایش تبلیغات است. در واقع بهتر است كه كمی پیش از نقطه اوج خرید، زمانی كه مشتری ان درباره برنامه خریدهای آتی خود فكر می كنند، تبلیغات خود را افزایش دهید.

اگر علت

فروش پایین شركت این است كه نقصی در محصول شما وجود دارد، بهتر است كه تبلیغات خود را تا زمانی كه نقص به وجود آمده را رفع نكردید، به صورت موقت متوقف كنید. در غیر این صورت، افراد بیشتری محصول شما را امتحان خواهند كرد و تجربه ای نسبت به محصول شما پیدا خواهند كرد. در واقع این امر موجب كاهش فروش و خدشه دار شدن اعتبار برند شما در بلندمدت می شود. قطعا تعجب خواهید كرد كه اخبار ناخوشایند پیرامون شركت شما با سرعتی بالا میان مشتری ان ناراضی ردوبدل می شود. پس از رفع نقص به وجود آمده، دوباره تبلیغات خود را آغاز كنید. اعلام كنید كه مشكل به وجود آمده حل شده است. مشتری ان از صداقت شما شگفت زده خواهند شد. اگر نتوانستید مشكل را حل كنید، محصول را از رده خارج كنید. ادامه فروش محصول، بیشتر به شما آسیب وارد می كند، نه تنها به محصول بلكه، به برند شركت شما.

اگر علت

فروش پایین شركت این است كه برنامه های تبلیغات ی نامناسبی در حال اجرا است، بهتر است به صورت موقت تبلیغات خود را تا زمان اصلاح آن متوقف كنید. برخی از مطالعات نشان داده اند كه بدترین تبلیغات پس از هر نوبت اجرا، تا 50 درصد فروش را كاهش داده اند!

به منظور اطمینان از كاركرد مناسب

تبلیغات خود از تحقیقات استفاده كنید. شما می توانید به سرعت، واكنش مشتری ان را نسبت به تبلیغات شركت مورد آزمایش قرار دهید. ممكن است مشكل از استراتژی، پیشنهاد ارائه شده، علائم دیداری، علائم نوشتاری، نام محصول یا روش تبلیغات باشد. یكی از ساده ترین روش هایی كه سال ها است به منظور آزمودن تبلیغات به كار می رود، روش «پاسخ مستقیم» (Direct response) است. در این روش شما از فراخوان برای اقدام، شماره تلفن برای تماس یا نشانی پست الكترونیكی استفاده می كنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید كه نتایج حاصل از تبلیغات را در مجلات مختلف آزمایش كنید، می توانید برای هر تبلیغ خود در هر مجله از اطلاعات متفاوتی به منظور ارتباط (شماره تماس، پست الكترونیكی یا نمابر) استفاده كرده و به این شكل واكنش های حاصل از هر مجله را شناسایی كنید.

در مواردی امكان دارد كه مردم از تكرار بیش از حد برخی از

تبلیغات تكراری خسته شوند. به عنوان مثال، ضعف در مدیریت فهرست نشانی پست الكترونیكی مشتری ان، می تواند منجر به فرستادن پیشنهادات تبلیغات ی یكسان، به تعداد دفعات زیاد برای مشتری ان كلیدی شركت شود. در مواردی از این قبیل باید كنترل بر تناوب ارتباطات با مشتری ان وجود داشته باشد. شما می توانید با انجام تحقیقات از میزان یكنواختی و غیراثربخش بودن برنامه تبلیغات ی خود مطلع شوید. اگر شما برای مدت بسیار طولانی به یك روش تبلیغ كنید، مردم به مرور زمان كمتر و كمتر به تبلیغ شما توجه خواهند كرد. حتی در موارد تشدید یافته، تبلیغات شما می تواند موجب آزرده خاطرشدن مشتری ان بالقوه شود. ایجاد حالت یكنواختی در تبلیغات می تواند ردیابی شود و مورد سنجش قرار گیرند، پس شما می توانید كه ایجاد این وضعیت را به حداقل برسانید. بهترین برنامه های تبلیغات ی می توانند سال ها اجرا شوند بدون آنكه احساس یكنواختی در افراد ایجاد كنند، چرا كه غیرمنتظره هستند یا به طور مداوم بر پایه همان قالب گذشته، نوسازی می شوند، اما اگر مشتری ان از دیدن آنها خسته شده باشند، ادامه تبلیغات بیشتر می تواند زیان بار باشد.
نویسنده : علیرضا جوادی
منبع : crmroom

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *