با اين ادغام ما چند ده سال بازگشت به عقب خواهيم داشت
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۱
ايتنا – اگر شوراي نگهبان لايحه را تاييد كند، قطعا در آينده با تبعات و آسيب‌هايي كه دامن‌گير مي‌شود، نظر مجلس برخواهد گشت، منتهي طي دو يا سه سالي كه اين اتفاق مي‌افتد، ما چند ده سال بازگشت به عقب خواهيم داشت.

ادغام سه وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات، مسكن و شهرسازي و راه و ترابري تبعات فرهنگي زيان‌باري براي كشور خواهد داشت.

به گزارش ايتنا عيسي زارع‌پور رييس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار كرد: ‌داستان ادغام سه وزارتخانه ارتباطات، مسكن و راه غيركارشناسي بوده و تعداد رايي هم كه در مجلس شوراي اسلامي گرفته شده، نشان‌دهنده آن است كه همه نمايندگان محترم با اين داستان همراه نبودند و حتي متخصصان مجلس مثل دوستاني كه در كميسيون صنايع به عنوان متولي بحث فناوري اطلاعات در مجلس هستند، از اين موضوع بي‌خبر بودند و اين قطعا تبعات فرهنگي زيان‌باري براي كشور خواهد داشت.

وي افزود: همين حالا كه متولي مشخصي در حوزه زيرساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي داريم، مشكلات و تبعات فرهنگي بسيار زياد است؛ چه برسد به اين‌كه حوزه به‌عنوان زيرمجموعه يك حوزه ديگر كه به اندازه كافي مشغله و گرفتاري دارند، باشد؛ حتما كسي كه در راس اين سه وزارتخانه قرار مي‌گيرد، توجه و نگاهش بيش‌تر به حوزه عمران، آباداني و حوزه‌هاي مرتبط با دو وزارتخانه ديگر معطوف خواهد شد و پيش‌بيني اين است كه قطعا از حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات غفلت مي‌شود.

رييس كميته فرهنگ ايراني-اسلامي در فضاي ديجيتالي افزود: اكنون در همه جهان و در بالاترين سطح سازماني و حتي در بسياري كشورها، معاون رييس جمهوري را به عنوان متولي حوزه ICT مي‌بينند زيرا فناوري اطلاعات و ارتباطات محور توسعه در همه كشورهاست و در همه جاي دنيا پذيرفته شده كه نقش محوري و كليدي در توسعه كشور و در همه ابعاد حتي در حوزه‌هاي فرهنگي دارد، بنابراين اين‌كه بياييم به اين بهانه ساختارهاي حداقلي ايجاد شده را هم از بين ببريم، قطعا آسيب‌ها و تبعاتش دامن‌گير كشور خواهد شد.

زارع‌پور با بيان اين‌كه مهم‌ترين دغدغه توسعه فناوري اطلاعات بايد مباحث فرهنگي باشد گفت:‌ اكنون ما تصويب كرديم تمام طرح‌هاي فناوري اطلاعات كشور بايد پيوست فرهنگي داشته باشند و مقام معظم رهبري هم در سياست‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه بر اين موضوع تاكيد كردند و اين بحث به قانون تبديل شده و اهميت بسياري دارد كه حوزه فناوري اطلاعات هويت مستقلي داشته باشد.

به گفته او اين نقش محوري و كليدي كه فناوري اطلاعات مي‌تواند در توسعه كشور داشته باشد با اين ادغام قطعا كمرنگ خواهد شد و تبعات و آسيب‌هاي آن در آينده مشخص خواهد شد و چه بسا اگر اين اتفاق بيفتد و شوراي محترم نگهبان لايحه را تاييد كند، قطعا در آينده با تبعات و آسيب‌هايي كه دامن‌گير مي‌شود، نظر مجلس برخواهد گشت، منتهي طي دو يا سه سالي كه اين اتفاق مي‌افتد، ما چند ده سال بازگشت به عقب خواهيم داشت.

وي افزود: من خواهش مي‌كنم از شوراي نگهبان و از خود دولت كه اگر امكان‌پذير است، نسبت به استرداد لايحه اقدام كنند و شوراي نگهبان به استناد بندهايي كه در اختيارشان است، حداقل نظرات كارشناسي خبرگان اين حوزه را بشنوند و بعدا درباره ادغام تصميم بگيرند. اگر هم بعد از شنيدن سخنان و نظرات دوستان، متخصصان، مديران فناوري اطلاعات كشور به اين نتيجه رسيدند كه بايد ادغام شود، ما مي‌پذيريم اما حرف اين است كه در اين تصميم‌گيري بسيار مهم حرف نخبگان، كارشناسان و مديران فناوري اطلاعات كشور شنيده نشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *