مرجع : سايت خبری ايتنا

سه شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۳

ایتنا – بيش از سه چهارم كاربران با شركت در يك نظرسنجي بي‌طرفانه، لغو محدودیت سرعت اینترنت را مهم‌ترین برنامه درخواستی برای اجرا در سال 1390 اعلام كردند.

لغو محدودیت سرعت اینترنت، نخستين خواسته کاربران ایرانی

حامد قاسمی نراقی – در آغاز سال نو خورشیدی، اکثر سازمان‌ها، نهادها،بخش‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی به دنبال اولویت‌بندی اهداف و برنامه‌ریزی برای اجرا در سال جدید هستند.

مبنا و معیارهای مهم این‌گونه برنامه‌ریزی‌‌ها و اولویت‌بندی‌ها در هر سازمان و نهادی، نیازهای موجود و خواسته‌های مخاطبین در موضوعات و بخش‌های مرتبط با فعالیت آنها می‌باشد.

بر این اساس و با هدف احترام به نظرات مردم، غالبا در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدای سال جدید از طرف سازمان‌ها،شرکت‌ها و یا رسانه‌های جمعی اقدام به نظرسنجی و افکار سنجی به صورت علنی یا پنهان می‌گردد.

نکته بسیار خوب و جالب این نوع نظر سنجی‌ها اطلاع از نظرات مردم و آگاهی به دید مردم نسبت به زمینه‌های مطرح شده در افکار سنجی می‌باشد، و اين مسئله به ويژه بدليل كمبود آمار و اطلاعات و بررسي‌هاي ميداني، اهميت بيش از پيش مي‌يابد.

حال با توجه به مباحث مطرح شده و با یاد آورشدن نیاز اساسی توجه به نظرات مردم در توسعه فناوری‌های نوین در کشور، سایت ایتنا به عنوان تخصصي خبری-تحليلي حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 3 هفته پایانی سال 1389 نظرسنجی خود را در مورد مهم‌ترین برنامه حوزه فناوری‌های نوین از نگاه كاربران برگزار نمود.

این نظرسنجی که 8 گزينه شامل سرفصل‌هاي مهم اين حوزه را برای اولویت‌بندی در اختیار کاربران خود قرار داده بود، نتایج جالب و هوشمندانه‌ای را از طرف کاربران دربرداشت.

مهم‌ترين نكته در مورد اين نظرسنجي، مشاركت فراتر از حد انتظار كاربران بود، به گونه‌اي كه نرخ شركت‌كنندگان در آن بيش از دو برابر عدد مشابه در نظرسنجي‌هاي پيشين بود.

نتایج این نظرسنجی بار مسئولیت بیشتری را در بخش پهنای باند بر دوش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین شرکت مخابرات ایران نهاد.

در این نظر سنجی از مجموع 1943 رای داده شده به 8 گزینه، «لغو محدودیت سرعت اینترنت کاربران» با کسب بیش از 78 درصد آرا به عنوان مهم‌ترین برنامه سال 1390 در بخش فناوری‌های نوین از ديد كاربران اينترنتي انتخاب گردید، و اين نكته با توجه به اين كه كاربران اين سايت را غالبا متحصصين و كارشناسان و علاقه‌مندان و كاربران فناوري‌هاي نوين تشكيل مي‌دهند شايان توجه است.

این در حالی‌ست که پرتاب ماهوراه‌های مخابراتی و ارتباطی، اینترنت ملی و اپراتورهای جدید موبایل هر کدام با کسب کمتر از 6 درصد آرا در رده‌های بعدی اولویت کاربران قرار گرفته‌اند.

این انتخاب و درصد بالای این گزینه، ضمن بیان نیاز مردم به پهنای باند بیشتر در استفاده از اینترنت، نشان می‌دهد که این انتخاب هوشمندانه و با توجه به نیازهای واقعی موجود در جامعه صورت گرفته است.

در عصر کنونی و در این مقطع از زمان، با توجه به پیشرفت خدمات الکترونیکی سازمان‌ها،نهادها و شرکت‌ها و همچنین اهداف و برنامه‌های دولت در زمینه دولت الکترونیک و دورکاری کارمندان همیشه این سئوال در جامعه ما مطرح می‌گردد که با وضع موجود سرعت اینترنت و پهنای باند تحقق این اهداف، برنامه‌ها و طرح‌ها تا چه حد موفق و عملی خواهد بود.

این مسئله در شهرهای صنعتی و بزرگ بر مسائلی از قبیل ترافیک و آلودگی هوا و حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسیار خواهد داشت.

خدمات الکترونیکی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پورتال‌های مراکز عمومی همچون شهرداری و راهنمایی رانندگی، پورتال سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ،بانکداری الکترونیک، فروشگاه الکترونیک و سایر خدمات اینترنتی مشابه بخشی از خدماتی هستند که با تکمیل آنها و برطرف شدن محدودیت سرعت اینترنت در دسترسی به آنها، می‌توانند سبب کمک به حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا و نیز کمک به حفظ محیط زیست گردند.

ضمنا با توجه به نیاز کشور در توسعه اقتصادی و علمی و تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه، اینترنت باسرعت بالا در بخش‌های مذکور به‌ویژه برای تحقق تجارت الکترونیک و پیشرفت علمی و حل مشکلات و کمبودهای علمی-صنعتی کشورمان نسبت به دنیا،نیاز لازم و ضروری می‌باشد.

می‌توان نتایج حاصله از این نظرسنجی را بيان جدی و به‌موقع کاربران به وزیر محترم و همکارانش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز دانست، که با انتخاب گزینه مذکور نسبت به کمبود اساسی کاربران ایرانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات که پایه توسعه فناوری در تمام زمینه‌های علمی می‌باشد تلقی گردد.

با توجه به مستندات و دلایل مطرح شده و نیز درخواست کاربران ایرانی،باید منتظر بود و دید که وزیر محترم و مسئولین مرتبط با احترام به نظر مردم در سال 1390 در این اجرای این امر ضمن به کاربردن تلاش و جدیت موفق خواهند بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *