مهارت مديريت زمان ، مهارتي است براي صرفه جويي و جلوگيري از اتلاف وقت، داشتن آمادگي قبلي براي فعاليت هاي اجتماعي ، كاهش حجم كار، نظارت بر روند پيشرفت كارها و تنظيم وقت موجود متناسب با اهميت كارها. توجه داشته باشيد كه اگر وقتي را براي مديريت زمان خود اختصاص ندهيد، زمان شما را مديريت خواهد كرد و زندگي شما آشفته خواهد شد. در اين شرايط شما نمي توانيد آينده و رويدادهاي پيش رو را پيش بيني كنيد. مديريت زمان به شما كمك مي كند تا استرس و اضطراب خود را در انجام كارهايتان كاهش دهيد و آنها را به بهترين نحو انجام دهيد.

– تعيين هدف

تعيين هدف فرآيند رسمي برنامه ريزي شخصي است. با هدف گذاري منظم و مدام به شكل عادي شما تصميم مي گيريد كه به چه هدفي مي خواهيد برسيد و گام هاي رسيدن به آن اهداف مرحله به مرحله چه مي باشند. فرآيند هدف گذاري به شما كمك مي كند تا انتخاب كنيد در زندگي چه مي خواهيد.  هنگامي كه به توانيد به پرسش فوق پاسخ دهيد، متوجه مي شود كه بايد روي چه چيزي تمركز كنيد تا به اهدافتان برسيد. علاوه بر اين با تعيين اهداف برايتان روشن خواهد شد، چه كارهايي وقت تلف كردن است و در رسيدن به اهداف به شما كمكي نخواهند نمود.

گاهي ما در تعيين اهداف به بيراهه مي رويم و تعيين هدف كمكي به ما نمي كند. اين در صورتي است كه اهداف ما غير واقع بينانه و زياد يا خيلي ابتدايي و سطح پايين باشند. اهداف مبهم و نامنظم و آشفتگي در فرآيند تعيين اهداف و اهداف زياد و بدون اولويت بندي هم چنين وضعيتي خواهند داشت. بنابراين حتما اهداف را واقعي، قابل دسترس و منطقي در نظر بگيريد و آنها را اولويت بندي كنيد. سپس فعاليت هاي خود را در راستاي دستيابي به آنها تنظيم كنيد. پيش از هر كاري بايد زمانتان را ارزيابي كنيد.

براي شروع برنامه ريزي بهتر است از برنامه ريزي هاي هفتگي شروع كنيد. به تقويم خود نگاه كنيد و فهرستي از كارهايي كه حتما بايد در هفته آينده انجام دهيد، تهيه كنيد. يك فهرست هم از كارهايي كه مثل خوردن، خريد كردن و … كه بايد در طول هفته انجام شوند تهيه نماييد. حال نوبت تهيه فهرستي از كارهاي مورد علاقه مانند فيلم ديدن و … مي باشد. حال در كنار هريك از كارهايي كه فهرست كرده ايد، مدت زمان لازم براي انجام آنها را به طور تخميني يادداشت كنيد. جدولي تهيه كنيد و موارد بالا را داخل آن يادداشت كنيد.

بهتر است ابتدا از كارهايي شروع كنيدكه زمان ثابتي دارند و برنامه ريزي آنها در دست شما نيست. مانند رفتن به محل كار و … ساعت هاي لازم براي كارهايي كه بايد انجام دهيد را هم بنويسيد و با هم جمع كنيد. سپس تعداد ساعات خالي جدول را بشماريد و با هم جمع كنيد و اگر ساعات خالي جدول شما بيشتر از ساعات لازم براي كارهاي ضروري بود بايد به شما تبريك بگوييم و در غير اينصورت بايد بدانيد كه هرگز نمي توان در يك جعبه پنج كيلويي، بيشتر از پنج كيلو بار گذاشت. پس كارهايتان را اولويت بندي كنيد. كارهاي مهم اما غير فوري را بعد از كارهاي اجباري در جدول قرار دهيد و سپس كارهاي غير فوري و مهم را در جدول بگذاريد.

– چند توصيه مهم

1- هميشه چند ساعت خالي در برنامه هاي خود در نظر بگيريد تا به اين ترتيب توسط حوادث پيش بيني نشده غافل گير نشويد.

2- توجه داشته باشيد كمتر خوابيدن زمان شما را براي انجام كارها افزايش مي دهد اما اين افزايش هميشه مفيد نيست. كمتر خوابيدن خود مي تواند منجر به كاهش توان فردي و حتي بينار شدن فرد گردد كه در اينصورت برنامه كاري به كلي مختل مي شود. برنامه هاي بزرگ، نيازمند زمان زيادي مي باشند.

منبع: www.aftab.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *