فارس: هكرها روز به روز به روش هاي پيچيدهتري براي سرقت اطلاعات كاربرانروي مي آورند، ولي با رعايت برخي نكات ساده مي توان آسيب پذيري سيستم هايرايانه اي را به حداقل رساند.

از آنجا كه اين توصيه ها به زبان ساده و توسط يك هكر موفق سابق ارائه شده،مي تواند راهگشاي بسياري از كاربران ساده و عادي باشد. اين مطلب بر اساسمقاله شخصي آقاي كوين ميتنيك تهيه شده است.

وي از جمله هكرهايي است كه خوانندگان ايراني اخبار فناوري اطلاعات هم بانامش آشنا هستند و يكي از جنجالي ترين هكرهاي دنيا محسوب مي شود.

وي كه نام مستعار hacker poster boy را براي خودش انتخاب كرده بود، توسطوزارت دادگستري آمريكا به عنوان يكي از مهم ترين و تحت تعقيب ترينجنايتكاران رايانه اي تاريخ آمريكا معرفي شد. هك هاي او حتي موضوع دو فيلمسينمايي هم بوده است: Freedom Downtime و Takedown

ميتنيك هك كردن را با سوءاستفاده از سيستم كارتي اتوبوس هاي لس آنجلس آغازكرد تا به رايگان سوار اتوبوس شود. در ادامه به استراق سمع تلفني پرداخت وسپس به سراغ شبكه هاي رايانه اي ديجيتال و سرقت از نرم افزارها رفت. وي دوسال و نيم از عمرش را صرف هك كردن رايانه ها، سرقت اسرار تجاري شركت ها وافراد، ايجاد اختلال در شبكه هاي تلفني و نفوذ به سيستم ملي هشدار دفاعيدر آمريكا نمود. او حتي از هك كردن رايانه هاي هكرهاي همكارش نيز ابايينداشت.

وي پس از 5 سال زندان كه هشت ماهش را در انفرادي گذراند به فرد مفيدي برايجامعه مبدل شده و به عنوان مشاور امنيتي، نويسنده و سخنران در حال فعاليتاست.

حفاظت از خود در محيط اينترنت كار بسيار پرچالشي است. اينترنت يك محيطجهاني است كه اشخاصي بي پروا از آن سوي كره زمين قادر به شناسايي نقاط ضعفرايانه شما و سوءاستفاده از آن هستند. آنها مي توانند از اين نقاط ضعفبراي كنترل دسترسي به حساس ترين اسرار شما سواستفاده كنند.

آنها حتي مي توانند از رايانه شما براي ذخيره سازي اطلاعات به سرقت رفتهكارت هاي اعتباري يا انواع محتويات نامناسب استفاده كنند. آنها مي توانندبه كاربران بي پناه خانگي يا صاحبان مشاغل حمله كنند.

در اين بخش از گزارش، 10 اقدام مهم و اساسي كه براي حفاظت از اطلاعات ومنابع رايانه*اي در برابركاربران بد دنياي سايبر بايد انجام شود، از قولاين هكر سابق به اطلاع مي رسانيم.

*- نسخه پشتيبان از اطلاعات مهم تهيه كنيد

از همه اطلاعات خود نسخه پشتيبان يا بك آپ تهيه كنيد. شما در برابر حملاتمصون نيستيد. سرقت و از دست رفتن اطلاعات براي شما هم ممكن است اتفاقبيفتد. يك كرم يا تروجان نفوذي براي از بين بردن همه اطلاعات شما كافيست.

*- انتخاب كلمه عبور مناسب را سرسري نگيريد

كلمات عبوري انتخاب كنيد كه معقول و منطقي بوده و حدس زدن آنها دشوارباشد. چند عدد را پشت سرهم رديف نكنيد. هميشه كلمات عبور پيش فرض را تغييردهيد.

*- نرم افزار آنتي ويروس فراموش نشود

از نرم افزارهاي ضدويروس مشهور و معتبر استفاده كنيد و هميشه آنها را به روز كنيد.

*- سيستم عامل رايانه را بروز نگه داريد

سيستم عامل خود را به طور مرتب به روز كرده و تمامي وصله هاي امنيتي عرضه شده توسط شركت طراح هر سيستم عامل را بارگذاري و نصب كنيد.

*- مراقب نرم*افزارهاي ضعيف امنيتي باشيد

حتي الامكان از استفاده از نرم افزارهاي ضعيف و در معرض حمله خودداري كردهو قابليت هاي خودكار نامطمئن آنها به خصوص در نرم افزارهاي ايميل را ازكار بيندازيد.

*- رمزگذاري اطلاعات

از نرم افزارهاي رمزگذاري اطلاعات مانند PGP در زمان ارسال ايميل استفادهكنيد. از اين نرم افزار مي توانيد براي حفاظت از كل هارد ديسك خود نيزاستفاده كنيد.

*- نصب نرم*افزارهاي شناسايي عوامل نفوذي را فراموش نكنيد

حتما نرم افزاري براي شناسايي نرم افزارهاي مخرب جاسوس براي روي رايانهتان نصب كنيد. حتي بهتر است چندين نرم افزار براي اين كار نصب كنيد.برنامه هاي سازگار با ديگر نرم افزارهاي مشابه مانند SpyCop انتخاب هايايده آلي هستند.

*- به دور رايانه خود ديوار آتشين بكشيد

از ديوار آتش يا firewall شخصي استفاده كنيد. پيكربندي فايروال خود را بهدقت انجام دهيد تا از نفوذ به رايانه شما جلوگيري شود. اين فايروال هاهمچنين مانع وارد آمدن خسارت به شبكه ها وسايت هايي كه به آنها متصلهستيد، شده و قادر به تشخيص ماهيت برنامه هايي هستند كه تلاش مي كنند بهشبكه اينترنت متصل شوند.

*- حذف برنامه*هاي دسترسي از راه دور

امكاناتي را بر روي رايانه به آنها احتياج نداريد از كار بيندازيد. بهخصوص برنامه هاي كاربردي كه دسترسي به رايانه شما را از راه دور ممكن ميكنند (مانند Remote Desktop، RealVNC و NetBIOS) را حذف يا به اصطلاحdisable كنيد.

*- از امنيت شبكه*هاي رايانه*اي اطمينان حاصل كنيد

در جهت ايمن سازي شبكه هاي رايانه اي و به خصوص شبكه هاي بي سيم بكوشيد.شبكه هاي واي – فاي خانگي را با كلمه عبوري با حداقل 20 كاراكتر ايمنكنيد. پيكربندي اتصال لپ تاپ خود به شبكه را به گونه اي انجام دهيد كهبرقراري ارتباط تنها در حالت Infrastructure اتفاق بيفتد.

هكرها روز به روز به روش هاي پيچيده تري براي سرقت اطلاعات كاربران روي ميآورند، ولي شما با رعايت همين نكات ساده، آسيب پذيري سيستم هاي رايانه*ايخود را به حداقل خواهيد رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *