خدمات پس از فروش در کشور می بایست با هدف احترام به حقوق مشتری– خدمتگزاری و مشتری مداری، بهبود شاخص های کیفی خدمات پس از فروش باشد ، به جهت اینکه تاثیر متقابل این قبیل خدمات در زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افراد در جامعه را می توان شاهد بود.

1) صاحب نظران این حوزه بر این باورند که حمایت از حقوق مصرف کنندگان و همچنین مشتری مداری را رمز بقای تولیدکنندگان دانسته و اینکه در تمام دنیا یکی از مهمترین معیارهای حیات هرگونه بازار، توجه به خدمات پس از فروشفروش کالا، شرط کافی برای تداوم یک محصول، تضمین برای خدمات پس از فروش آن است بنابراین توجه و رسیدگی به خواست مشتری درحفظ بازارهای موجود و گسترش آن نقش قابل توجهی را می تواند ایفاکند.


2) ارتباط دو سویه با مشتریان، توجه به امر مشتری مداری و توسعه فرهنگ حمایت از مصرف کنندگان امري است كه بايد توجه خاصي نسبت به آن شود. با چنین وضعیتی فعالان حوزه اقتصاد( صنعتی- تولیدی و……) می بایست علاوه بر ارائه آخرین دستاوردها درزمینه خدمات پس از فروش، نسبت به معرفی نرم افزارها وخدمات جدید در این راستا برای عموم مشتریان خود مسئله تحول در مدیریت کیفیت خدمات را معرفی و مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.
مهمتر اینکه یکی از برنامه های مهم برای رشد شرکت های خصوصی، بها دادن به امر خدمات پس از فروش است این موضوع علاوه بر اینکه رمز حیات وبقای شرکت های تولیدی را تثبیت می کند بلکه زمینه را برای ورود به سازمان تجارت جهانی فراهم می نماید.


3)
در فضای رقابتی امروز، آنچه رویکرد استقبال از کالا را افزایش می دهد، ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش آن است و تنها راه دستیابی به یک اقتصاد آزاد و حرکت سریع تر به سمت جهانی شدن برای رقابت با کالاهای مشابه خارجی، ارتقای کیفی محصولات و ایجاد نوعی اطمینان در مصرف کنندگان است. در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولیدی از عنوان گارانتی و خدمات پس از فروش تنها به عنوان یک حربه و ابزار تبلیغاتی برای جذب مشتریان و فروش بیشتر کالای خود، بهره برداری به نفع خود می نمایند.


4)
موضوع خدمات پس از فروش یک رسالت ملی برای شرکت‌های تولیدی داخل است تا با عمل به وظایفشان در امر خرید و فروش در مقابل مصرف کنندگان یک نوع فرهنگ سازی همه جانبه را در فرآیند توزیع خدمات آغاز نمایند.


5)
هر چه شرایط گارانتی و خدمات بهتر باشد نگاه مشتری با اعتماد بیشتری همراه خواهد شد در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، تولیدکنندگان کالا و خدمات، برای جلب مشتری ضمن کیفی سازی تولیدات خود، کالا را با تسهیلات ویژه ای به دست مصرف کننده می رسانند. ضمن اینکه خریدار همواره با اطمینان بیشتری به سمت خرید محصولات دارای گارانتی می روند به اعتبار این اطمینان شرکت ها همواره سعی می کنند که خدمات پس از فروش را افزایش دهند.


لذا: امروزه با توجه به گسترش بازارهای رقابتی در جهان و تاثیر آن دراقتصاد کشور و همچنین توجه شرکت های تولیدی و خدماتی به اهمیت ارائه خدمات برتر، ضرورت طراحی و تولید سیستم های مکانیزه یکپارچه در رابطه با مدیریت خدمات پس از فروش دو چندان شده است. سازمان و شرکت هایی که تا دیروز در فکر جذب مشتریان جدید بودند، امروز به دنبال افزایش سطح رضایت مشتریان هستند در شرایطی که خدمات پس از فروش به عنوان یکی از عوامل موفقیت شرکت ها شناخته می شود در کشور ما هنوز توجه زیادی به این مقوله نشده است به همین منظور برای رسیدن به مرحله مطلوب و اهداف کلان هر شرکت یا سازمان باید:
·         دقت و راندمان بهره وری در شبکه خدمات پس از فروش را افزایش داد.
·         رضایتمندی مشتری و سطح کیفی خدمات پس از فروش را به حد بالایی رساند.
·         هماهنگ و همسو شدن با استانداردهای ISO در خدمات پس از فروش.
·         تبدیل خدمات پس از فروش به مزیت رقابتی محصول.
·         افزایش اعتبار عنوان محصول در بازارهای هدف.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *