در دهه 1990 مشكلات اعتباري چنان اهميتي يافت كه در يادها خواهد ماند. اما طرفداران و مناديان برنامه‌ريزي براي پول نقش فائقه قائل نيستند. آنها جسورانه مدعي مقابله با همه مشكلات از جمله مشكلات اعتباري‌اند و  مي‌گويند اگر واقعاً پول مايه اصلي موفقيت است پس چرا ژاپن و آلمان، مغلوب‌شدگان جنگ جهاني توانستند از ميان خاكسترهاي جنگ سرافراز درآيند.

آينده را اگر ما نسازيم، ديگران براي ما خواهند ساخت. بهتر آنكه از معماران آينده باشيم نه از مدافعان زوال (استفن جي. هاينز)

برنامه‌ريزي مهم‌ترين امر مديريت و تغيير، رمز اساسي توفيق است؛ تا آنجا كه مي‌گويند: اگر نخواهيم چيزي را تغيير دهيم چرا زحمت برنامه‌ريزي را به جان بخريم؟

در سال‌هاي دهه 1980 شاهد تكوين استراتژي‌هاي گسترده در زمينه‌هايي چون مديريت كيفيت جامع، تفويض اختيار، فعاليت تيم‌هاي كاري خودمختار، رهبري الهام‌يافته از ايده‌آل، خدمت به مشتري، استفاده از اهرم سرمايه‌گذاري، تنوع در توليد و صرفه‌جويي در هزينه‌ها بوديم.

امروزه تقريباً يك دهه بعد، در سال‌هاي 1990، استراتژي‌هاي نوتر شامل عوامل زير شده است:

انعطاف‌پذيري و فرصت‌جويي در دست‌يابي به كيفيت برتر

– طرح‌ريزي مجدد فرآيند انجام كار

– تسريع در توليد محصول نو

– رعايت ملاحظات زيست‌محيطي در توليد محصول

– توليد سفارش به صورت انبوه

مجموعه اين عوامل الگوي مناسبي براي تجسم اهداف استراتژيك عرضه مي‌كنند. جالب است كه تلاشگران اين عرصه اعتقاد دارند كه حتي نقش برنامه‌ريزي و مديريت سلامت و كارآ، برتر از نقش پول مي‌باشد.

در دهه 1990 مشكلات اعتباري چنان اهميتي يافت كه در يادها خواهد ماند. اما طرفداران و مناديان برنامه‌ريزي براي پول نقش فائقه قائل نيستند. آنها جسورانه مدعي مقابله با همه مشكلات از جمله مشكلات اعتباري‌اند و  مي‌گويند اگر واقعاً پول مايه اصلي موفقيت است پس چرا ژاپن و آلمان، مغلوب‌شدگان جنگ جهاني توانستند از ميان خاكسترهاي جنگ سرافراز درآيند.

با توجه به اصول اوليه ذيل هر سازماني مي‌تواند به نحو موفق و مفيد از مزيت‌هاي برنامه‌ريزي بهره‌مند گردد:

اول، برنامه‌ريزي جزء لاينفك مديريت و رهبري است و نمي‌توان آن را به صورت فعاليتي مستقل و يا امري متداول انجام داد و سپس به كنار نهاد. برنامه‌ريزي بايد بخشي از يك نظام جامع استراتژيك باشد با هدف هدايت و راهنمايي فعاليت‌هاي حرفه‌اي و روزمره زندگي شما تا بتوانيد به مقصود و ايده‌آلتان دست يابيد.

دوم، معمولاً افراد آنچه را خود در ساختن‌اش سهيم هستند بيشتر حمايت مي‌كنند، از اين رو در قلمرو فعاليت‌هاي مديريت و رهبري كه برنامه‌ريزي استراتژيك نيز بخشي از آن محسوب مي‌شود مي‌بايست دخالت و مشاركت پيوسته كليه كاركنان در سطوح مختلف سازماني تضمين گردد، چرا كه تهيه برنامه در واقع حساس‌ترين دستور كار يك سازمان در جهت ايجاد تغيير مي‌باشد، در غير اين صورت حتي برنامه‌هاي خوب هم هرگز امكان اجرا نخواهند يافت. امروزه تنها امتيازي كه يك سازمان را در طولاني‌مدت در مقابل ساير سازمان‌هاي مشابه شاخص مي‌نمايد داشتن يك «روش مديريت» مخصوص خود است. مديران اجرايي و مسئولان هر سازمان بايد بتوانند به طور فعال با مشاركت دادن كاركنان خود ايده‌ها، مهارت‌ها و انگيزه‌هاي آنان را به شيوه‌اي موفق شكوفا كنند.

سوم، تفكر صحيح سيستمي (انديشيدن معكوس) با تصور و تبيين آينده ايده‌آل سازمان شروع مي‌شود و سپس با گذاري معكوس از مراحل استراتژيك، آن ايده‌آل را به واقعيت مبدل مي‌كند. چنين توجه و تأثيري بر حصول نتيجه مورد علاقه وجه تمايز برنامه‌ريزي استراتژيك از ساير روش‌هاي برنامه‌ريزي است.

(بر‌گرفته‌شده از مقدمات كتاب توفيق در برنامه‌ريزي استراتژيك، ترجمه جواد كسروي)

به دنياي انديشه و برنامه‌ريزي استراتژيك خوش آمديد!

بخش اول: برنامه‌ريزي براي برنامه‌ريزي كردن

در اين بخش بايستي با آموزش و سازماندهي به كاركنان سازمان آموخت كه ما بايد معلمان آينده باشيم نه مدافعان زوال. اين آماده شدن قبل از شروع برنامه‌ريزي يعني برنامه‌ريزي براي برنامه‌ريزي كردن را قدم اول مي‌ناميم. در واقع اين مرحله يعني آموزش و سازماندهي است كه موفقيت برنامه‌ريزي شما را حتي پيش از اقدام به تهيه برنامه‌ريزي استراتژيك تضمين مي‌كند.

بخش دوم: تهيه برنامه استراتژيك

اگر هميشه همان كاري را كه انجام داده‌ايد تكرار كنيد، هميشه همان را به دست خواهيد ‌آورد كه تاكنون به دست آورده‌ايد.

در اين بخش بايستي شما تصوري از آينده ايده‌آل داشته باشيد كه براي رسيدن به آينده ايده‌آل لازم است آينده ايده‌آل را براي خود خلق كنيد.

وقتي به قدر كافي به تصوير آينده ايده‌آل خود فكر كرديد مي‌توانيد نظرات خود را با گروه كوچك 4 الي 5 نفره و يا مستقيماً با تيم اصلي برنامه‌ريزي در ميان بگذاريد. هدف از انجام اين مهم دست‌يابي به اتفاق نظر در مورد تبيين آينده ايده‌آل است. اغلب لازم است كه ابتدا نكات و نظرات مقبول گروه را تك تك روي كاغذ بياوريد و سپس به تبيين نهايي تصوير خود كه كوتاه، مثبت و الهام‌بخش است مبادرت ورزيد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *